Actueel

HAN-logo

The Social Dilemma
Sociale media: ze verbinden ons met de hele wereld en beogen ons sociale contacten beter te kunnen onderhouden. Yes, wij worden gratis geholpen om super sociale wezens te zijn. Of zit hier een addertje onder het gras?

Social media heeft het hele adverteerderslandschap behoorlijk in beweging gebracht. Facebook heeft hierbij makkelijk de dans om het gouden kalf gewonnen door flink te verdienen aan advertenties van bedrijven op hun platform. Zij bieden bedrijven de unieke mogelijkheid tot het gericht bereiken van hun doelgroep met advertenties van hun producten of diensten. Consumenten krijgen precies de producten voorgeschoteld die zij leuk vinden. Erg prettig, jij hoeft niet te zoeken naar jouw perfecte speld in de hooiberg, toch?

‘The social dilemma’ laat het ethische dilemma zien tussen de unieke mogelijkheid tot adverteren en de diepgaande invloed die dit op ons mensen kan hebben. Het zou zorgen voor een verkeerd zelfbeeld, polarisatie, verslaving of schending van privacy. Maar daarnaast zorgt social media marketing voor enorm veel voordelen voor marketeers die nooit eerder beschikbaar waren. Er bevinden zich talloze potentiële klanten op Facebook. Het grote voordeel hierbij? Bedrijven hoeven niet meer zelf te bedenken wie van deze miljoenen gebruikers eventueel geschikt is om te benaderen. De rollen zijn omgedraaid. Consumenten geven zélf aan waar ze interesse in hebben en deze informatie kan gekocht worden van sociale netwerken. Ook brengt het rust bij de consument. In onze consumptiemaatschappij lijkt de keuze aan producten oneindig, waardoor we volgens wetenschappers flink wat keuzestress kunnen krijgen. Door gericht adverteren kunnen mensen niet meer lastig gevallen worden met producten waar zij niks aan hebben. Zo zien zij advertenties die alleen relevant zijn en worden zij niet platgebombardeerd met advertenties waar ze niks aan hebben. Maar in hoeverre hebben de consumenten nou echt controle? Worden zij onbewust beïnvloedt door de algoritmes?

Wat vind jij?